
vrijdag, oktober 06, 2006
Oproep deelname fotografieopdracht GebouwGezichten
Het Nederlands Architectuurinstituut en Ballast Nedam nodigen jonge, professionele fotografen uit om vóór 25 oktober 2006 hun portfolio in te zenden voor de selectie van de NAi/Ballast Nedam Fotografieopdracht 2006: GebouwGezichten. Aan de hand van ingezonden werk zal een selectiecommissie twaalf fotografen selecteren die de kans krijgen om nieuw werk te ontwikkelen in het kader van het thema GebouwGezichten. Met deze bijzondere fotografieopdracht willen het NAi en Ballast Nedam een podium bieden aan jonge, veelbelovende fotografen en een impuls geven aan de Nederlandse opdrachtfotografie. De resultaten worden tentoongesteld in het NAi van 23 maart tot 14 mei 2007.
Aan de drie meest veelbelovende fotografen worden geldprijzen van 5.000, 3.000 en 2.000 euro toegekend door een externe jury van experts op het gebied van architectuur en fotografie.
Thema GebouwGezichten
Gebouwen worden bedacht, gemaakt, bewoond en gebruikt, door én voor mensen. Gebouwen, ooit gesteld als maat van de mens, staan tussen ons en de wereld in, dienen als bescherming tegen het klimaat en het gevaar, maar bieden ook een kader voor onze blik op de wereld om ons heen. Gebouwen spreken, tot ons, tot elkaar en tot de verbeelding. Architectuur geeft vorm aan onze drang tot communiceren en gedenken en laat ons zien wie wij zijn en waar wij staan, in een wereld die door ons is bedacht en gecreëerd. Zij weerspiegelt onze individuele ideeën over de wereld, onze behoeften, emoties en dromen. Gebouwen maken het mogelijk ons thuis te voelen in de moderne wereld, en geven ons de mogelijkheid onze plek te vinden die de wereld voor ons concreet en leefbaar maakt.
Opdracht
Fotografie laat de verbanden zien die architectuur legt tussen ons, onze medemensen en onze wereld. Het bedenken, maken en gebruiken van een gebouw in een wereld die we zelf maken, wordt door de fotograaf zichtbaar gemaakt. Voor de NAi / Ballast Nedam fotografieopdracht 2006: GebouwGezichten zullen de geselecteerde fotografen de gebouwde omgeving en de relaties tussen het gebouw en zijn bedenker, maker en gebruiker gaan portretteren. Wat is de plaats van de mens in de door hem gemaakte, kunstmatige werkelijkheid? Wat is de wisselwerking tussen tekeningen en maquettes, de bouwplaats en het ruimtelijke kader waarin mensen wonen, werken of spelen?
Inzenden
Fotografen, professioneel werkzaam, niet ouder dan 35 jaar en woonachtig in Nederland, worden verzocht vóór 25 oktober 2006 werk in te sturen in de vorm van een portfoliomap of –doos op maximaal A3 formaat met adresgegevens en een bijgevoegd cv. Het getoonde werk mag niet ouder zijn dan 5 jaar en laat een duidelijke affiniteit zien met de gestelde thematiek van GebouwGezichten. De selectiecommissie selecteert op basis van de portfolios maximaal twaalf fotografen, die vanaf eind november tot medio maart aan het werk gaan met de opdracht, waarvoor een onkostenvergoeding beschikbaar is van € 1000 . Tijdens een briefing met het NAi formuleren de fotografen hun eigen opdracht/werkplan binnen het kader van het thema. Het gemaakte werk zal worden geproduceerd door en tentoongesteld bij het NAi van 23 maart tot 14 mei 2007. Een externe jury zal uiteindelijk aan de drie beste series uit de tentoonstelling GebouwGezichten drie geldprijzen van € 5.000, € 3.000 en € 2.000 uitreiken op de feestelijke opening op 23 maart. Het werk zal na de tentoonstelling worden geveild, de opbrengst daarvan gaat voor 1/3 naar de fotograaf en voor 2/3 naar een goed doel.
Portfolio’s kunnen worden gestuurd naar het Nederlands Architectuurinstituut, Postbus 237, 3000 AE Rotterdam, t.a.v. Kim Bouvy ovv GebouwGezichten. Voor meer informatie mail k.bouvy@nai.nl
Aan de drie meest veelbelovende fotografen worden geldprijzen van 5.000, 3.000 en 2.000 euro toegekend door een externe jury van experts op het gebied van architectuur en fotografie.
Thema GebouwGezichten
Gebouwen worden bedacht, gemaakt, bewoond en gebruikt, door én voor mensen. Gebouwen, ooit gesteld als maat van de mens, staan tussen ons en de wereld in, dienen als bescherming tegen het klimaat en het gevaar, maar bieden ook een kader voor onze blik op de wereld om ons heen. Gebouwen spreken, tot ons, tot elkaar en tot de verbeelding. Architectuur geeft vorm aan onze drang tot communiceren en gedenken en laat ons zien wie wij zijn en waar wij staan, in een wereld die door ons is bedacht en gecreëerd. Zij weerspiegelt onze individuele ideeën over de wereld, onze behoeften, emoties en dromen. Gebouwen maken het mogelijk ons thuis te voelen in de moderne wereld, en geven ons de mogelijkheid onze plek te vinden die de wereld voor ons concreet en leefbaar maakt.
Opdracht
Fotografie laat de verbanden zien die architectuur legt tussen ons, onze medemensen en onze wereld. Het bedenken, maken en gebruiken van een gebouw in een wereld die we zelf maken, wordt door de fotograaf zichtbaar gemaakt. Voor de NAi / Ballast Nedam fotografieopdracht 2006: GebouwGezichten zullen de geselecteerde fotografen de gebouwde omgeving en de relaties tussen het gebouw en zijn bedenker, maker en gebruiker gaan portretteren. Wat is de plaats van de mens in de door hem gemaakte, kunstmatige werkelijkheid? Wat is de wisselwerking tussen tekeningen en maquettes, de bouwplaats en het ruimtelijke kader waarin mensen wonen, werken of spelen?
Inzenden
Fotografen, professioneel werkzaam, niet ouder dan 35 jaar en woonachtig in Nederland, worden verzocht vóór 25 oktober 2006 werk in te sturen in de vorm van een portfoliomap of –doos op maximaal A3 formaat met adresgegevens en een bijgevoegd cv. Het getoonde werk mag niet ouder zijn dan 5 jaar en laat een duidelijke affiniteit zien met de gestelde thematiek van GebouwGezichten. De selectiecommissie selecteert op basis van de portfolios maximaal twaalf fotografen, die vanaf eind november tot medio maart aan het werk gaan met de opdracht, waarvoor een onkostenvergoeding beschikbaar is van € 1000 . Tijdens een briefing met het NAi formuleren de fotografen hun eigen opdracht/werkplan binnen het kader van het thema. Het gemaakte werk zal worden geproduceerd door en tentoongesteld bij het NAi van 23 maart tot 14 mei 2007. Een externe jury zal uiteindelijk aan de drie beste series uit de tentoonstelling GebouwGezichten drie geldprijzen van € 5.000, € 3.000 en € 2.000 uitreiken op de feestelijke opening op 23 maart. Het werk zal na de tentoonstelling worden geveild, de opbrengst daarvan gaat voor 1/3 naar de fotograaf en voor 2/3 naar een goed doel.
Portfolio’s kunnen worden gestuurd naar het Nederlands Architectuurinstituut, Postbus 237, 3000 AE Rotterdam, t.a.v. Kim Bouvy ovv GebouwGezichten. Voor meer informatie mail k.bouvy@nai.nl
donderdag, oktober 05, 2006
Zilveren Camera naar Den Haag
De Zilveren Camera verhuist van Haarlem naar Den Haag. De jury gaat in de hofstad vergaderen, de persconferentie waar de prijzen bekend worden gemaakt wordt gehouden in Nieuwspoort, en de foto’s worden tentoongesteld in de bibliotheek aan het Spui. De organisatie denkt nog na over andere activiteiten, zoals een feest en/of een tentoonstelling in het fotomuseum en een tentoonstelling in de Statenpassage van de Tweede Kamer, aldus de voorzitter van de Stichting Zilveren Camera, Hans Kouwenhoven.
Reden voor het vertrek uit Haarlem is volgens Kouwenhoven de steeds sterker wordende band tussen Perscentrum Nieuwspoort en de Haagse bibliotheek en de stichting. "We kwamen tot de conclusie dat de Zilveren Camera in Den Haag prima op zijn plek zou zijn. De contacten tussen Den Haag en onze stichting zijn erg plezierig."
Een van de voordelen van Den Haag is volgens Kouwenhoven ook dat de tentoonstelling in de Centrale Bibliotheek wordt gehouden. "Daar komen 3000 mensen per dag. Zulke aantallen haal je in geen enkele galerie."
Bron: Algemeen Dagblad.
Reden voor het vertrek uit Haarlem is volgens Kouwenhoven de steeds sterker wordende band tussen Perscentrum Nieuwspoort en de Haagse bibliotheek en de stichting. "We kwamen tot de conclusie dat de Zilveren Camera in Den Haag prima op zijn plek zou zijn. De contacten tussen Den Haag en onze stichting zijn erg plezierig."
Een van de voordelen van Den Haag is volgens Kouwenhoven ook dat de tentoonstelling in de Centrale Bibliotheek wordt gehouden. "Daar komen 3000 mensen per dag. Zulke aantallen haal je in geen enkele galerie."
Bron: Algemeen Dagblad.
PDN over fotomanipulatie en (soms) onterechte verwijten
Photo District Newswire heeft vandaag veel aandacht voor de opschudding die de afgelopen maanden (vooral op internet) ontstond over het manipuleren van nieuwsfoto's, met name uit Libanon. Ook beschrijft fotojournalist Tyler Hicks in een ingezonden stuk hoe een bijschrift bij één van zijn foto's in het ongerede raakte door toedoen van een bureauredacteur van de New York Times.
Photo District Newswire concludeert dat de bloggers die naar gemanipuleerde foto's zochten het in een aantal gevallen bij het rechte eind hadden, maar dat ze in hun ijver ook een aantal keer de plank missloegen, mede veroorzaakt door hun gebrekkige kennis van de fotografische techniek. Zo werd in de VS een fotograaf beschuldigd van manipulatie vanwege het "verdwijnen" van een bewegende microfoon uit een foto, terwijl dat effect veroorzaakt werd door het gebruik van een langzame sluitertijd.
Photo District Newswire concludeert dat de bloggers die naar gemanipuleerde foto's zochten het in een aantal gevallen bij het rechte eind hadden, maar dat ze in hun ijver ook een aantal keer de plank missloegen, mede veroorzaakt door hun gebrekkige kennis van de fotografische techniek. Zo werd in de VS een fotograaf beschuldigd van manipulatie vanwege het "verdwijnen" van een bewegende microfoon uit een foto, terwijl dat effect veroorzaakt werd door het gebruik van een langzame sluitertijd.
woensdag, oktober 04, 2006
Nieuwe editie van WPP-magazine Enter
World Press Photo heeft de vijfde editie van zijn magazine Enter online gezet. Ditmaal onder meer aandacht voor fotojournalist Teru Kuwayama die behalve van zijn fotografie ook bekend is door het oprichten van de website Lightstalkers:
The only digital camera I own is a point-and-shoot. I don't hate digital cameras the way some people do, but they're not that important to me either. In Japan, there was a period of about three hundred years during which warriors stopped using rifles and returned to the sword. It was one of the rare cases in human history where people decided that “progress” was not an improvement. That's where I am with digital cameras right now.
The only digital camera I own is a point-and-shoot. I don't hate digital cameras the way some people do, but they're not that important to me either. In Japan, there was a period of about three hundred years during which warriors stopped using rifles and returned to the sword. It was one of the rare cases in human history where people decided that “progress” was not an improvement. That's where I am with digital cameras right now.
Firmware updates voor Nikon camera's
Vanaf vandaag zijn op de website van Nikon firmware updates te downloaden voor de camera's D200, D2X en D2Hs. Het gaat in alle drie gevallen om versies 2.00, waarbij de update voor de D200 een kleine is, maar de updates voor de D2X en D2Hs zijn veelomvattend.
Reizende (foto)journalisten kunnen stemmen via internet
Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2006 kunnen alle Nederlandse kiesgerechtigden hun stem uitbrengen. Niet alleen alle kiezers in Nederland, maar ook kiezers met een Nederlandse nationaliteit die in het buitenland wonen of er wegens beroep verblijven, zoals (foto)journalisten.
Dit jaar wordt tijdens de Tweede Kamerverkiezingen een experiment gehouden met stemmen via internet voor Nederlandse kiezers in het buitenland.
Om deel te kunnen nemen aan stemmen via internet vanuit het buitenland, moet u zich registreren. Nadat u zich heeft geregistreerd, ontvangt u een stemcode, handleiding en kandidatenlijst. Hiermee kunt u vanaf zaterdag 18 november 2006, 7.30 uur tot woensdag 22 november 2006, 21.00 uur (Nederlandse tijd) uw stem uitbrengen.
Meer informatie bij de website Kiezenuithetbuitenland.nl.
Dit jaar wordt tijdens de Tweede Kamerverkiezingen een experiment gehouden met stemmen via internet voor Nederlandse kiezers in het buitenland.
Om deel te kunnen nemen aan stemmen via internet vanuit het buitenland, moet u zich registreren. Nadat u zich heeft geregistreerd, ontvangt u een stemcode, handleiding en kandidatenlijst. Hiermee kunt u vanaf zaterdag 18 november 2006, 7.30 uur tot woensdag 22 november 2006, 21.00 uur (Nederlandse tijd) uw stem uitbrengen.
Meer informatie bij de website Kiezenuithetbuitenland.nl.
dinsdag, oktober 03, 2006
Rop Zoutberg over fotografie
NOS-correspondent Rop Zoutberg schrijft vandaag op zijn weblog over zijn voorliefde voor fotografen van de zelfkant van de samenleving. Eerst was Ed van der Elsken zijn grote idool. Na zijn verhuizing naar Madrid kwam hij in contact met Alberto García-Alix: Neem in gedachten een broodmager ventje met een leren jack. Bakkebaarden met ringen in zijn oor. Tatoeages in zijn nek. Nu weet je ongeveer hoe hij eruit ziet. Geen makkelijke man is het, met ook nog eens een akelig drugsprobleem.
maandag, oktober 02, 2006
Pink Ribbon Award naar fotograaf Peter van den Berge
Amateurfotograaf Peter van den Berge is de winnaar van de Estée Lauder Pink Ribbon Award 2006. Van den Berge kreeg de prijs maandagavond in Amsterdam. De prijs is in het leven geroepen als onderdeel van een campagne om onder meer de vroegtijdige opsporing van borstkanker te bevorderen. Het roze lintje (pink ribbon) is het symbool van de wereldwijde campagne.
Voor de wedstrijd hebben tachtig fotografen een foto ingestuurd met als thema De Vrouw en Borstkanker. De jury vond Van den Berges foto "indrukwekkend en emotioneel, stoer en vrouwelijk, kwetsbaar en sterk".
Bron: ANP.
Update: Zie ook het artikel in het Brabants Dagblad met de winnende foto.
Voor de wedstrijd hebben tachtig fotografen een foto ingestuurd met als thema De Vrouw en Borstkanker. De jury vond Van den Berges foto "indrukwekkend en emotioneel, stoer en vrouwelijk, kwetsbaar en sterk".
Bron: ANP.
Update: Zie ook het artikel in het Brabants Dagblad met de winnende foto.
De foto's van Bill Wyman in EenVandaag
Dertig jaar lang was hij de bassist van The Rolling Stones: Bill Wyman. Begin jaren negentig trad hij uit de band. Hij richtte zijn eigen band, The Rhythm Kings, op en publiceerde een aantal dagboeken over zijn jaren bij de Stones. Als illustratie bij zijn boeken putte hij uit duizenden foto's uit zijn privé-archief. Een selectie van die foto's wordt nu overal ter wereld geëxposeerd, waaronder in een Rotterdamse galerie.
Vanavond neemt hij de kijkers van EenVandaag mee langs zijn foto's van de Beatles en de Stones.
EenVandaag, Nederland 1, van 18:20 tot 18.55.
De foto's van Bill Wyman zijn nog de hele maand oktober in VIP's International Artists in Rotterdam te zien.
Vanavond neemt hij de kijkers van EenVandaag mee langs zijn foto's van de Beatles en de Stones.
EenVandaag, Nederland 1, van 18:20 tot 18.55.
De foto's van Bill Wyman zijn nog de hele maand oktober in VIP's International Artists in Rotterdam te zien.
Fotograaf past voor strakke gezichten pasfoto's
Fotograaf Jos Rikkerink uit het Overijsselse Hengelo stopt na dertig jaar met het maken van pasfoto's. Hij doet dat uit protest tegen de nieuwe regels waaraan pasfoto's moeten voldoen. "De overheid is doorgeslagen. Het is van de zotte dat iedereen met strakke gezichten voor de camera moet, omdat de pasfoto anders niet gebruikt mag worden op een legitimatiebewijs," vertelde Rikkerink maandag.
"Het is vreselijk zoals ik mensen verplicht ben te fotograferen. Het ontneemt mij alle arbeidsvreugde. Ik ben voor mijn omzet niet afhankelijk van het maken van pasfoto's, maar als dat wel zo zou zijn had ik mij niet anders opgesteld. Ik ben daar heel principieel in. Ook van collega's hoor ik dat er niet te werken valt met de nieuwe regels. Niet alleen de mensen staan chagrijnig voor de lens, je wordt er zelf ook zuur van."
Bron: ANP.
Lees ook het artikel in De Twentsche Courant/Tubantia.
"Het is vreselijk zoals ik mensen verplicht ben te fotograferen. Het ontneemt mij alle arbeidsvreugde. Ik ben voor mijn omzet niet afhankelijk van het maken van pasfoto's, maar als dat wel zo zou zijn had ik mij niet anders opgesteld. Ik ben daar heel principieel in. Ook van collega's hoor ik dat er niet te werken valt met de nieuwe regels. Niet alleen de mensen staan chagrijnig voor de lens, je wordt er zelf ook zuur van."
Bron: ANP.
Lees ook het artikel in De Twentsche Courant/Tubantia.